
CUBA

Ricardo González Alfonso

Due for release in 2023

Job
Director  of  the  Manuel  Márquez  Sterling Association,  editor  of  the  bimonthly  De Cuba, 
Reporters Without Borders correspondent.

Date of arrest
18 March 2003.

Sentence
20 years in prison, handed down on 4 April 2003 by Havana� s 10 October municipal court. 
The prosecutor requested life imprisonment.

Reasons for detention
He was convicted under article 91 of the criminal code, which punishes anyone acting � in the 
interests of a foreign country to the detriment of Cuban independence or territorial integrity�  
with between 10 and 20 years in jail  or the death penalty. Under article 53,  he was also 
accused of:
" Acting in a group of three or more people;
" Acting for profit or for any other base or frivolous reason;
" Actions that had serious consequences;
" Committing an offence after an official warning by the authorities.
The indictment also stressed the � social danger of the offences and motives of the accused, 
namely monetary greed and a wish for an easy life.�  He was accused of being � in the pay of 
the United States.�

Place of detention
The infirmary at the Combinado del Este prison (Havana), where he was taken in December 
2004.

Conditions of detention
He is being held in harsh conditions. He is currently alone in a cell awaiting transfer to an area 
where common criminals are held. His wife says he is in good spirits, even though suffering 
from allergies due to temperature changes and unhygienic conditions. He does not complain. 
� They have imprisoned me with my optimism,�  he told his wife in June 2003.

On 6 November, he and two other dissidents were transferred to a wing containing 
common law prisoners.  The  transfer  may  however  lead  to  improvements,  such  as  being 



allowed to have meals with others, exercise outdoors and receive visits once every 45 days 
instead of every three months. 

He began a hunger-strike on 8 December to protest against being kept with common 
criminals and demanded to be at least imprisoned with less aggressive ones. Fellow inmates 
had twice stolen his belongings. He was transferred on 14 December to a dimly-lit cell to 
punish his � misbehaviour,�  according to a prison official. He ended his hunger-strike on 24 
December after getting � a satisfactory response�  to his demands, according to his wife.

Since the April 2004 meeting of the UN Human Rights Commission in Geneva, he has 
been able to phone his wife once a week, on a Monday. This had not been possible since July 
2003.  The authorities had said the phone was broken.

Viso Bello visited her husband on 20 May and reported he was still being held in a cell 
with common prisoners and only allowed one visit every three months and a conjugal visit 
every five. He was in good spirits. He decided not to have an operation to remove a cyst on 
his throat since it was not malignant. She said he spent most of his time reading and was 
allowed to watch TV in the evening. 

On 27 July, he was taken to the prisoner's ward of the Amalia Simoni hospital in 
Camagüey with hepatitis.  His wife could not  get any more information from the hospital 
because the phone lines were apparently down.

He  was  transferred  to  the  infirmary  of  Aguica  prison  (Matanzas  province)  on  11 
August.  His  wife was  able  to  visit  him  on  20  August  and  reported  that  his  health  had 
improved, though he had hepatitis. 

A  family  member  told  Reporters  Without  Borders  on  23  November  that  he  had 
received treatment for hepatitis and was now convalescing in the infirmary. After the family's 
last visit, in October, his youngest son said his father seemed to have lost weight. His family 
was worried because he had started smoking again.

He had an operation to remove gallstones on 13 January 2005. His wife Alida was 
allowed to visit him later two days later at the infirmary of the Combinado del Este prison, 
where he had been having treatment  since the previous month.  She said he was in  good 
spirits.

Officials confiscated four copies of the dissident magazine Revista Hispano Cubana 
(published in Spain) that his wife brought for him when she visited him at Combinado del 
Este on 27 April. She said a guard told her she could not take them in. She was forced to sign 
a receipt when they were seized.

He  had  a  medical  exam  at  the  infirmary  on  4  May  that  showed  he  had  a 
staphylococcus infection and would need antibiotics. His wife reported on 30 June that he was 
going to have another operation, to remove an inflamed tumour, and that surgeons feared the 
growth of fistula would complicate the operation. Cubanet reported on 5 November that he 
was due to have the operation very soon.

Ricardo González Alfonso had a third surgical operation on 18 December - his second 
within one month - at the hospital in Combinado del Este prison in Havana, his wife, Alida 
Viso has said. The operation was to re-stitch an incision made during the second operation on 
2  December  which  had  failed  to  close  up  properly.  The  Reporters  Without  Borders�  
correspondent was slightly unwell the following day, due to a drop in blood pressure. He 
remains on the convalescence wing.

Circumstances of arrest
A dozen police searched his house for 11 hours when he was arrested and seized mostly items 
used to produce De Cuba, including a Panasonic fax/telephone, a tape-recorder, typewriters, 
two radios, a camera, a movie camera, two computers (one of them a laptop), a scanner, a 
printer,  several  CD-ROMs,  audio  and  video  cassettes,  books,  address  books  and  many 



supposedly subversive documents.

Trial
In Havana on 4 April 2003 at a single hearing, together with Raúl Rivero. Foreign journalists 
and diplomats were barred. Only his wife and Rivero� s wife, Blanca Reyes, were allowed to 
attend.

He was accused of being an � agent�  of the US interests section in Havana, meeting 
with its head, James Cason, holding subversive meetings at his home and writing � against the 
government.�

Two of the five prosecution witnesses called were prominent independent journalists 
who said they were in fact state security agents who had infiltrated the dissidents. They were 
Manuel David Orrio, until then head of the Cooperativa de Periodistas Independientes (CPI), 
and Néstor Baguer, head of the Asociación de Periodistas Independientes de Cuba (APIC) for 
more than 10 years. Baguer also contributed to De Cuba. Orrio accused González of being in 
the pay of the United States.  Three neighbours also testified,  accusing him of organising 
subversive meetings at his home.

He was accused of writing � tendentious�  articles in the quarterly review Encuentro de 
la Cultura Cubana, published in Spain, and in the Miami-based daily El Nuevo Herald. The 
prosecution described the former as � financed by the United States,�  and the latter as � anti-
Cuban.�  He was also accused of collaborating with Reporters Without Borders, � a French 
news agency with subversive aims,�  as well as the Madrid-based Hispano-Cuban Foundation 
and the Miami-based Cuban-American National Foundation, both described as � terrorist.�

The court concluded that � while the sentences [passed on González and Rivero] are 
severe,  they are proportional  to the gravity  of  the crimes,  given the dangerous  behaviour 
involved.�  The  court  stressed  the  � exemplary  nature�  of  the  sentences  and  the  need  for 
� thorough re-education�  of the accused and for dissuading � those who hope to imitate their 
actions.�

Family situation
Married to Alida Viso Bello, also an independent journalist. Father of two children from a 
first marriage. Until the time of his arrest, he lived under the same roof with her and his first 
wife,  a  supporter  of  the  regime.  Since  his  arrest,  Viso  Bello  has  been  forced  to  find 
somewhere else to live.

Date of birth
1950.

Biography
He  used  to  be  a  journalist  with  the  government  TV  station,  working  on  children� s 
programming. He joined the independent news agency  Cuba Press in 1995. As Reporters 
Without  Borders�  correspondent  since  1998,  he  provided weekly  information  about  press 
freedom violations.

He founded the Manuel Márquez Sterling Association with his friend Rivero in May 
2001  to  train  independent  journalists,  who  are  often  self-taught.  This  confused  the 
government� s  attempts to  discredit  independent  journalists  as not  having any professional 
training. 

He launched De Cuba in December 2002, tackling subjects ignored by the government 
media  such  as  racism in  Cuba  or  the  Varela  Project,  which  gathered  more  than  11,000 
signatures throughout the country on a petition for democratic constitutional change. The first 
issue� s 250 copies were distributed through the network of independent libraries that have 



emerged in Cuba. Until then, independent journalists had no choice but to send their articles 
for publication abroad. This was the first attempt to break the ruling Communist Party� s news 
monopoly.


	CUBA
	Ricardo González Alfonso

